nanick.reismee.nl

De donatie!!

Lieve allemaal,

Ik heb het al een week geheim gehouden omdat ik het 't leukste vond om het in mijn blog bekend te maken, maar ik heb vorige week het sponsorgeld uitgegeven! Ik wil iedereen die mij gesponsord heeft daarom nog een keertje heel erg bedanken! Jullie weten misschien nog wel dat ik het in mijn filmpje had over een muur schildering, maar ik had toen nog geen idee dat ik zoveel geld van jullie zou krijgen, het eindbedrag is namelijk 500 euro geworden!! Echt geweldig!! Om het allemaal aan een muurschildering uit te geven leek me dus wat zonde. Ik heb daarom aan het begin van mijn avontuur met Janneke (de coordinator) overlegd en zij vervolgens weer met de directrice van t ziekenhuis. De afspraak van Doingoood is dat projecten een wensenlijst sturen van dingen die ze echt hard nodig hebben en dan kijkt Doingoood wat wij daarin kunnen betekenen. Al snel kregen wij de wensenlijst binnen van Likuni Mission Hospital waarin stond dat ze heel graag nieuwe medicijnen willen voor de kinder afdeling. Het leek mij gelijk een heel mooi idee om daar het geld van jullie in te investeren dus maakten we een afspraak met de spullen man van Likuni Hospital.
Eerst moest ik natuurlijk wel zorgen dat ik al het geld contant bij me had. Je kan hier iedere keer maar 40.000 MKW per keer pinnen omdat de stapel met geld anders te dik is waardoor het niet door de automaat kan, het hoogste briefje is 1.000 MKW en dat is maar 1.25 euro ongeveer. Ook kan je vaak maar een maximaal aantal keren pinnen omdat de automaat leeg is, de bank ineens dicht gaat of ze veranderen het maximaal aantal pinnen per dag ineens. Ik was dus maar op tijd begonnen met contant geld verzamelen want ik dacht dit kan nog wel is een sessie van een aantal dagen worden, maar ik had geluk! De eerste bank waar ik kwam was gewoon open, dat is hier al heel bijzonder en er stond ook nog is geen rij, dat is hier al helemaal bijzonder want er staan hier vaak 10 mensen voor je die ook allemaal een paar keer willen pinnen. Omdat ik zo vaak moest pinnen ontstond er vervolgens achter mij wel een rij... Ik zei de hele tijd maar tegen mezelf: "Het is voor het goede doel", want ik voelde me wel een beetje schuldig dat die mensen zo lang door mij moesten wachten. Uiteindelijk zei de pinautomaat pas na 9 keer dat ik mijn limiet had bereikt dus dat was mooi! En dat voelde nog best spannend, zo'n dik pak geld bij me, gelukkig was Maaike met mij mee om me te beschermen tijdens de weg naar huis. Thuis heb ik uiteraard een fotoshoot gehouden met al het geld want het was echt heel erg veel, voor heel eventjes voelde ik me een soort milionair.
Op woensdag hadden we afgesproken met de spullen man van Likuni Hospital, Henry. Deze man is echt de schattigste man van heel Malawi, hij keek iedere keer zo blij en praatte ook heel erg blij en vriendelijk. Wij waren perongeluk wat later omdat de afspraak van Janneke daarvoor heel erg uitgelopen was. Wij voelden ons heel schuldig dat hij op ons had moeten wachten, maar hij was zo aardig en leerde ons vervolgens in Chichewa: " Zichitika", dat betekent: "It Happens" en dat is denk ik ook het beste antwoord op alles hier in Malawi! Het was dus ook heel leuk om de donatie met zo'n leuke man te organiseren.Vervolgens gingen we naar de apotheek waar we de grote hoeveelheid medicijnen konden halen. Je verwacht een groot magazijn, maar het was een heel klein winkeltje in een oude straat, heel grappig om te zien. Binnen stond het helemaal vol met allemaal dozen en een stellage vol met medicijnen. Ze verwachtte ons al en alles stond al netjes klaar in dozen. De Likuni man heeft alles gecontroleerd en het klopte helemaal. Het werd allemaal voor ons ingeladen en met een auto vol met antibiotica, neusdruppels en ORS reden we richting het ziekenhuis.
Het magazijn van t ziekenhuis lijkt net een soort oude schuur, er liggen allemaal oude gereedschappen en kruiwagens en kapotte bedden voor de deur, je verwacht nooit dat daar binnen zoveel medicijnen liggen. Met een kruiwagen werden al onze medicijnen naar binnen gebracht. De donatie werd met open armen ontvangen en we werden alsmaar bedankt en ze vertelden heel vaak hoe blij ze er mee waren. Daarna wilden ze in een kringetje gaan staan om ons nog een keertje extra te bedanken en om samen te bidden. Het voelde zo goed om zo'n donatie te doen. Ik kreeg helemaal een warm gevoel toen ze ons zo vaak bedankten. Ze hebben er goed over nagedacht en ze hebben de medicijnen hier echt heel hard nodig dus het is zeker bij het goede doel terecht gekomen! Dus bij deze nog een keer voor iedereen die geld heeft gedoneerd, echt heel erg bedankt! Zonder jullie had ik dit mooie moment niet mee kunnen maken! En vooral de kindjes hier in het ziekenhuis zullen er voor een lange periode heel erg mee geholpen worden dankzij jullie!!
Zelf heb ik nog een kleine extra donatie gedaan. Ze hebben hier een bloed voorraad van ongeveer 1 à 2 halve liter zakken voor een heel ziekenhuis. Ik besloot dus om ook mijn bloed te doneren. Het was een hele leuke ervaring, ze waren heel aardig en waren heel blij dat ik kwam doneren. Eerst werd er een buisje afgenomen om mijn bloed te testen. Na 20 minuutjes bleek mijn bloed helemaal in orde en mocht ik het doneren. Er werd een dikke naald in mijn ader geprikt en hoppa binnen 8 minuten zat er een halve liter in de zak. Het bloedprikken zelf is hier heel netjes met schone naalden enzo, alleen gaat het hier veel sneller dan in Nederland en daardoor voel je je wel een beetje trillerig daarna. Maar alles is goed gegaan en ik had het er wel voor over want ze hebben het bloed hier echt hard nodig!
Zaterdag ben ik samen met Karlijn naar Nhkoma Mountain geweest. Samen met een gids deden we een hike naar de top van de berg. Het was echt een hele mooie omgeving om doorheen te lopen. Met de hitte was het nog best zwaar, maar wel heel leuk want op sommige stukken moest je helemaal op handen en voeten klimmen, en daar hou ik van!! Toen we op de top kwamen werden we gelijk voor t harde werken beloond, het uitzicht was echt heel erg mooi en het was heel cool om zo hoog te zijn!
Inmiddels komt het einde van mijn periode al bijna in zicht. Ik moet er nog even niet aan denken want ik heb het hier nog steeds hartstikke naar m'n zin! Zelfs met Sinterklaas zaten we er op z'n Hollands bij met speculaasbrokken, truffel, chocolade en gewone pepernoten, warme chocolademelk en leuke cadeautjes voor elkaar! Maar als ik denk aan iedereen die zo lief met me mee leeft en zo enthousiast is over mijn verhalen, heb ik ook wel weer zin om alles in t echt te vertellen! Gelukkig heb ik nog wel 1.5 week en ga ik daar nog volop van genieten!
Heel veel Malawiaanse knuffels voor jullie allemaal!

Reacties

Reacties

Pieta

Lieve Nanick, wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven en wat ontzettend mooi dat ons geld zo goed terecht komt! En dan ook nog je eigen bloed doneren! Wat een ervaring! Wij tellen natuurlijk af naar 20 december, maar geniet nog maar lekker van je laatste 1.5 week! Liefs Pieta

Cees

Lieve Nanick. Ik ben trots op jou en alle sponsors. Geweldig dat er nu meer medicijnen zijn. Ik hoop dat je nog een goede anderhalve week hebt.

Janny

Lieve Nanick, wat een mooi verhaal weer, en een goed doel voor alle donaties! Geniet nog maar even lekker van je laatste ander halve week. Liefs van ons allemaal

Mieke

Hey Nanick. Wat fijn dat je zelf je donatie hebt kunnen besteden en het zo goed terecht komt. En dan ook nog een zak bloed! Dat is echt onbetaalbaar. Geniet van je laatste periode. Deze ervaring is overigens ook een onbetaalbare levensles. Dank dat we mee mogen beleven (al is het op afstand). Liefs Mieke

Karlijn

Fantastisch verhaal weer Nan! Blij om te zien dat je het zo naar je zin hebt! En heel fijn dat het geld goed besteed is, TOP! Dikke Hollandse knuffel voor jou xxxx

Iris Porc

Lieve Nan! Weer zo'n mooi verhaal! Echt heel mooi en goed om te lezen dat de donatie zoveel heeft kunnen betekenen voor de mensen daar! Je mag trots zijn op jezelf Nannie! Lekker genieten nog eventjes daar en ik kan niet wachten om straks al je verhalen in het echt te horen!! Xxxx

Kimberley

Heeii Nanick!

Wauw super om te lezen dat de donatie zo goed is ontvangen. En het zal inderdaad een goed gevoel geven!
Als je thuis bent, wil ik graag je verhalen horen van je laatste drie weken.
Oh en hier hoor je zo vaak nervous op de radio, dus ik heb nog heel veel Afrika momentjes Haha!
Groetjes aan de rest nog van me!

Groetjes Kimberley

Sjoerd

Lieve Nanick, Ik ben echt mega trots op je hoe goed je het doet en je inzet voor de mensen die het echt nodig hebben. Ik denk dat we allemaal inclusief jezelf niet hadden gedacht dat je het zo ontzettend leuk zou hebben en zo snel zelfstandig je draai daar zou vinden. Ik denk dat het geld van de donaties niet beter besteed had kunnen worden, zeker als je dan hoort hoe blij de mensen er daar mee zijn. Heel veel plezier nog de laatste anderhalve week en kan niet wachten tot je weer terug bent!
Liefs x

Charlotte

Nog even lekker genieten nannie!!
Zet hem op topper :) :)
Dikke kus!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!