nanick.reismee.nl

Een week vol verbazingen

Lieve allemaal,

Deze week begon ik op maandag met Janneke samen bij de Medical Council. Janneke is de Nederlandse coördinator van Doingoood, zij woont hier in Malawi en ze is echt super! Om in t ziekenhuis te mogen werken moest ik eerst een Medical Council aanvragen. Hier begon de eerste verbazing van deze week. Ik heb nog nooit zoveel papieren, dossiers en mappen in 1 ruimte gezien. En niet netjes geordend, nee t was echt 1 grote puinzooi. Ik zorgde dus dat ik mijn eigen papieren geen seconde uit t oog verloor, aangezien ik heel veel moeite moest doen voor die papieren. Van alle eisen die ze van te voren stelden, was hier bij de medical council niets meer te merken, volgens mij keken ze alleen maar naar mijn naam. Maar goed, ik kreeg gelukkig mijn Medical Council en ik mocht in t ziekenhuis beginnen!

Die middag heeft de arts me aan iedereen voorgesteld en een rondleiding gegeven door t ziekenhuis. Iedereen was echt ontzettend aardig en geïnteresseerd. De verschillen met de Nederlandse ziekenhuizen zijn echt enorm, misschien zijn er niet eens overeenkomsten. Wat ik hier gelijk al opvallend vond is dat de arts hier namelijk 1.5 uur lunch pauze heeft en daar plakt hij rustig nog eventjes een half uurtje aan vast. Daar zat ik dan 1.5 uur in mn eentje in een vreemd ziekenhuis. Gelukkig was de receptioniste heel aardig en nam me mee naar een klein lokaal marktje om eten te kopen. Terug bij de receptie zei de receptioniste tegen mij: "Ik ben echt moe, ik ga eventjes slapen." Ik dacht dat ze een grapje maakte, maar ze ging lekker onder haar bureau liggen en heeft daar ruim een half uur liggen slapen, weer een typisch voorbeeld hoe anders Malawi is, want zie je het al voor je dat de receptioniste in Nederland even onder haar bureau gaat liggen om te slapen?
De volgende dag op dinsdag begon mijn eerste echte dag in t ziekenhuis! Iedere ochtend beginnen we om 7:20 met een lied over Maria en een verhaal uit de bijbel. Op een gegeven moment werd ik naar voren geroepen en werd ik aan iedereen voorgesteld, dit was een erg leuk en warm welkom want iedereen begon voor mij te klappen!

Op dinsdag en donderdag is het operatie dag, dat noemen ze hier "Theatre-day". Hier viel ik weer van de ene verbazing in de andere. Allereerst is het hier in de operatie kamer 30 graden. De chirurg is dus ook iedere operatie helemaal doordrenkt van t zweet, echt steriel lijkt mij dit niet. Ze doen hier trouwens vooral alsóf ze steriel zijn, want als je goed oplet valt dat erg tegen. Ze wassen 1x hun handen met een beetje water en zeep en raken vervolgens alles wat wel steriel was, gewoon met hun blote handen aan. De "steriele" doeken en operatie kleding zijn gewoon van stof en zitten vol met gaten en vlekken. Maar goed, ze hebben natuurlijk ook niet de luxe die wij hier hebben en ze moeten het helaas doen met wat ze wel hebben. Helaas is dit niet zo veel en daarnaast hebben ze ook nog de pech dat hier in Malawi bijna nooit stroom is. De generator van t ziekenhuis is zo zwak dat ze de apparaten die ze wel hebben, lang niet allemaal kunnen gebruiken.
Mijn eerste operatie dag begon met 2 keer een keizersnede en daarna volgende een operatie van een baarmoeder verwijdering. Als laatste was er een patiënt met een lumbale hernia, bij deze buik operatie mocht ik zelfs "steriel" aan tafel staan om te assisteren, dit was heel erg leuk!
Op de "Theatre-days" wordt er tussen de middag voor het OK-personeel gekookt. Ze eten hier 3x per dag nsima. Nsima is maïsmeel met water. Dit is zo ver door gekookt tot het een soort grote deeg homp is. Ze kneden dit dan tot een balletje en dopen het in een soort sausje. Ze eten hier alles met hun handen, hun rijst met saus, maar ook hun salade. De eerste keer vond ik t zo'n raar gezicht, nu ben ik er aan gewend en eet ik zelfs de nsima ook gewoon lekker met m'n handen en het is nog best lekker. Ze lachen me wel steeds uit en zeggen dan dat ik t veel langer en beter moet kneden, maar dat gaat me toch iets te ver.
Tijdens de lunch wordt ik altijd overspoeld met vragen over Nederland. De arts met wie ik in het ziekenhuis mee loop is echt super aardig. Hij vertelt mij heel veel en is heel erg geïnteresseerd in mij. Zo vroeg hij naar t werk van papa, waarop de annestesist vervolgens reageerde: "Ik ga een foto van mezelf in een rolstoel naar je vader sturen zodat hij mij ook geld geeft". En Manon der werk vonden ze maar raar omdat je in Nederland toch niks aan zonnepanelen hebt, ze vonden dat ze die allemaal maar in Malawi moesten plaatsen, dat zou veel handiger zijn want daar schijnt tenminste altijd de zon.De windmolens snapten ze denk ik niet helemaal, want die lieten ze achter wege.
Op woensdag was het geen operatie dag, maar we werden toch opgeroepen voor een spoed operatie. Een mevrouw had een "ovary rupture" dat is een gescheurde eierstok. Ik wist niet wat ik zag, ik heb nog nooit zoveel bloed gezien buiten een lichaam. Met een klein bakje schepte ze dit bloed uit de buik en vervolgens vingen ze dit op zodat ze dit gelijk via t infuus weer in t lichaam konden terug brengen. Ik vraag me nog steeds af of dit allemaal op een veilige manier ging want de bloeddruk, zuurstof en hartslag van de patiënt waren verre van normaal. Ik vond het heel interessant, maar vooral ook heel spannend. Op een gegeven moment gaf de monitor namelijk aan dat de patiënt geen hartslag meer had. De "annestesist" voelde zelf ook geen pols meer.. Ik schrok me rot en dacht dat ik in mn eerste week al iemand zou zien overlijden. Toen de patiënt toch nog bleek te ademen begon iedereen te lachen en ging de operatie weer vrolijk verder. Ik was volgens mij de enige die zich af vroeg of het wel echt goed ging, want het lage zuurstofgehalte en de ontzettend hoge hartslag, daar lette niemand meer op.
Wat mij na iedere operatie nog het meest verbaast is het einde van de operatie. Zodra de chirurg klaar is met hechten wordt de patiënt losgekoppeld en op een andere tafel gelegd en gelijk op de gang gereden, niemand meer die op de patient let. Dat ze nog onder narcose is en eigenlijk nog aan de beademing moest omdat ze2 minuten daarvoor nog een ernstig zuurstof te kort had en een veel te lage bloeddruk maakt niemand wat uit. Ik kijk dan toch elke keer maar even of ik de patiënt nog wel zie ademen. Het is iedere keer weer een hele bizarre situatie.
Op donderdag was het weer operatie dag, het leek wel de dag van de intieme zones. De eerste operatie was een groot abces op de schaamlippen, de volgende operatie was een biopt bij een vrouw met allemaal tumoren in haar anus, daarna hadden we een besnijdenis bij een klein jongetje van 1 jaar. Bij de laatste operatie mocht ik assisteren, dit was iets wat ik nog nooit had gezien en waarschijnlijk ook nooit meer zal zien. Een man had een hydrocele, dat is een balzak helemaal gevuld met vocht, maar dit was niet een beetje vocht. Deze man liep hier al 7 maanden mee rond waardoor zijn "ballen" (sorry, ik weet hier geen netter begrijpelijk woord voor) zo groot waren als een half brood, ik wist niet wat ik zag.. Gelukkig was het goed te opereren en heeft hij er nu een stuk minder last van.
Helaas is dit niet bij iedereen het geval, soms vind ik het wel lastig dat sommige patiënten het echt heel zwaar hebben in t ziekenhuis. Wat ik wel heel mooi vind is dat het in Malawi heel normaal is om als familie voor de patiënt te zorgen. De familie verzorgt het eten, het beddengoed en ze wassen de patiënt.Ik vind het heel bijzonder om te zien dat zussen, moeders, dochters, maar ook broers of vaders hele dagen en nachten in het ziekenhuis zijn om te zorgen voor hun zieke familie lid. Dit is een heel goed voorbeeld voor hoe warm en zorgzaam de mensen in Malawi zijn, ze zullen hoe dan ook voor hun familie klaarstaan, ook als dit betekent dat ze dagen op de grond moeten zitten in een ziekenhuis met allemaal vliegen en zonder ventillatie.
Kortom, als arme Malawiaan heb je het extra zwaar wanneer je ziek bent. Ik besef hier daarom ook wel extra hoe goed wij het in Nederland hebben en hoe rijk wij eigenlijk zijn. En gelukkig kan ik naast deze soms hele moeilijke dingen nog steeds heel erg genieten van de mooie en leuke dingen van Malawi! In t weekend doen we veel leuke dingen! Gister zijn we de hele dag naar allemaal lokale marktjes geweest en hebben we heerlijk geluncht bij ons favoriete restaurantje "Kiboko".
Op zondag werd ik uitgenodigd door Erik, dit is een goede vriend van de moeder van Floor, een goede vriendinvan mijuit Nederland. We zijn naar een soort boerderijtje geweest in een klein dorpje. We hebben hier heerlijk gebruncht terwijl er een bandje typische Afrikaanse muziek speelde. Ik ben ook bij Erik thuis geweest, heel leuk om te zien hoe een gezin met 3 kinderen en een Nederlandse vader en een Malawiaanse moeder hier leeft. Het was een hele leuke afsluiting, van een heftige, interessante, maar ook een hele leuke week!!
Oja! Ik ben deze week ook bij de kindjes in House of Hope geweest, maar daar vertel ik jullie in mn volgende blog over! Maar ik zal vast 1 ding zeggen, ze zijn echt heeeel schattig!
Heel veel liefs uit Malawi!
PS. Ik heb nog wat meer foto's van t ziekenhuisop deze website gezet.In Malawi is het te duur om etages te bouwen. Daarom is inhet ziekenhuis iedere afdeling een apart gebouwtje verbonden door een soort binnentuin. Daardoor ziet het er eigenlijk wel mooier uit dan zo'n groot saai gebouw als het VUMC.

Reacties

Reacties

Pieta

Wat een prachtig verhaal Nanick! Ik ben blij dat je zoveel kunt betekenen in Malawi en ook nog heel veel plezier beleeft en mooie contacten hebt met de mensen die daar wonen! Geniet er maar van! Liefs Pieta

Hetty en Thijs

Lieve Nanick, wat een prachtig verhaal. Je laat ons beseffen hoe dankbaar we mogen zijn met onze gezondheidszorg. We moeten soms ook lachen om je verhalen. Wij kunnen ons dit niet voorstellen. Wat een waardevolle ervaring voor de rest van je leven. Liefs van ons.

Mieke

Hoi Nanick. Nu kreeg ik gewoon bericht dat je weer geschreven had. Hoefde dus niet te zoeken én niks te missen. Wat knap dat je zo nuchter over alles kunt schrijven. En ik snap dat je je voortdurend verbaasd! Echt een hele bijzondere ervaring dus. Dankjewel dat ik een beetje mag meebeleven. Liefs Mieke

Cees

Lieve Nanick
Een geweldig verhaal en leuke foto's. Ook ik verbaas mij als ik je verhaal lees. Bijzonder allemaal. Wat maak jij veel mee zo. Ik kijk uit naar de nieuwe verbazing.

Lilian

Lieve Nannie,
Wat een mooi en bijzonder verhaal, en wat geweldig beschreven allemaal. Ik kan niet wachten tot je volgende verhaal online komt en ben heel erg blij dat je het zo naar je zin hebt!

Heel veel dikke kusjes en knuffels xxx

Peter

Goed verhaal, lekker plastisch ook met die ballen op formaatje 'half brood' ??

Fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt. Het is een hele bijzondere ervaring, pak er zoveel mogelijk van mee!

Liefs!

Iris Porc

Lieve Nannie,

Wat een mooi verhaal! Heel fijn om te lezen dat je het zo erg naar je zin hebt en dat je zoveel kunt betekenen voor iedereen daar! Heel mooi beschreven!

Liefs en dikke kus

Mariska Tukker

Hi Nanick, lees deze blog tijdens mijn krap half uurtje pauze in t ziekenhuis. Toch wel even anders. Heb er stiekem wel om gelachen samen met mn collega's.
Geniet ervan!!!
Liefs mariska

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!